Inspraak voorontwerp bestemmingsplan Opbroek Noord en verkeersstructuur
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het voorontwerp bestemmingsplan Opbroek Noord en het hoofdlijnen ontwerp van de verkeersstructuur in en om Opbroek. Dit bestemmingsplan is onder de Crisis en herstelwet (Chw) opgesteld. De raadscommissie grondgebied heeft een positieve opinie gegeven over het voorontwerp bestemmingsplan Opbroek Noord. Op 22 januari 2018 is er een inloopavond geweest over de hiervoor genoemde plannen.
Voorontwerp bestemmingsplan Opbroek Noord
Het bestemmingsplan Opbroek Noord is een plan voor de bouw van circa 160 woningen met bijbehorende wegen, groenvoorzieningen, waterhuishoudkundige voorzieningen etc. Het woongebied bevindt zich tussen de Wethouder H.H. Korteboslaan, Witmoesdijk, Cattelaar en de Polmeijersdijk. Ook bevat het bestemmingsplan de infrastructurele verbindingen tussen het toekomstige woongebied Opbroek Noord en het woongebied Opbroek Zuid, dat in uitvoering is, en de verbinding met de Leijerweerdsdijk. Tenslotte bevat het plan ook de aanleg van een nieuw fietspad langs een deel van de Leijerweerdsdijk. Het bestemmingsplan past binnen de kaders van de in 2011 door de gemeenteraad vastgestelde structuurvisie Opbroek.
Het voorontwerpbestemmingsplan kunt u inzien op http://www.ruimtelijkeplannen.nl/?planidn=NL.IMRO.1742.BPRW2017001-0201 en op www.rijssen-holten.nl/bekendmakingen. De digitale bestanden van het plan zijn beschikbaar gesteld op http://ruimtelijkeplannen.rijssen-holten.org/plannen/NL.IMRO.1742.BPRW2017001-/NL.IMRO.1742.BPRW2017001-0201/
Hoofdlijnen ontwerp van de verkeersstructuur in en om Opbroek
De realisatie van Opbroek heeft de nodige gevolgen voor de verkeersafwikkeling in het gebied in Opbroek en omgeving. Het is belangrijk aan te geven hoe de verkeersstructuur na realisatie van Opbroek eruit komt te zien. Het hoofdlijnen ontwerp is opgesteld. In grote lijnen komt dit op het volgende neer:
- De hoofdontsluiting van Opbroek Noord en Zuid wordt door middel van rotondes aangesloten op de Enterstraat en de Leijerweerdsdijk. De snelheid op deze hoofdontsluiting wordt 30 km/u.
- De bestaande wegen (landelijke wegen) in en direct grenzend aan de plannen Opbroek Noord en Zuid worden ingericht als fiets-voetpad (ontheffing waar nodig). De bestaande wegen (landelijke wegen) buiten het plan blijven toegankelijk voor landbouwverkeer.
- Op de wethouder H.H. Korteboslaan moet zo min mogelijk doorgaand verkeer komen. Voorstel is ook om een verbod in te stellen voor vrachtverkeer (behalve bestemmingsverkeer en voor exploitatie van percelen) en de weg als 30 km/u straat in te richten. Deze weg maakt onderdeel uit van de "derde" fietsring en voorstel is om een deel van deze weg (bijvoorbeeld tussen de Oosterhofweg en Witmoesdijk) in te richten als fietsstraat (auto te gast).
- De Pelmolenweg zal als noordelijke ontsluitingsweg van Opbroek worden opgewaardeerd (asfalt), maar wel 30 km/u blijven.
Het ontwerp van de verkeersstructuur kunt u inzien onder documenten en tekeningen.